درباره محصولات مجموعه تی
درباره : لنت ترمز ، صفحه کلاچ و دیسک چرخ
((زمان مطالعه متن 4 دقیقه))
لنت ترمز چگونه کار می کند :
در دنیای مهندسی خودرو، لنت های ترمز نقش مهمی در تضمین رانندگی ایمن دارند. این قطعات کوچک و به ظاهر بیاهمیت برای متوقف کردن یک وسیله نقلیه به شیوهای کارآمد و کنترلشده ضروری هستند. امروز در مجموعه تی توضیح خواهیم داد که لنت ترمز دقیقا چگونه کار می کند و چرا جزء کلیدی در سیستم ترمز خودروهای مدرن است.
عملکرد:
اصل عملکرد بر اساس قانون کنش و واکنش New0to11n است. هنگامی که به لنت های ترمز فشار وارد می شود، نیرویی در جهت مخالف حرکت چرخ ها وارد می کنند. این نیرو با انرژی جنبشی وسیله نقلیه مقابله کرده و سرعت آن را کاهش می دهد. توجه به این نکته ضروری است که لنت ترمز به گونه ای طراحی شده است که در برابر دمای بالا که در اثر اصطکاک ایجاد می شود مقاومت کند. گرمای تولید شده در طول فرآیند ترمز از طریق سیستم خنک کننده خودرو برای جلوگیری از گرمای بیش از حد پخش می شود.
نگهداری و سایش لنت ترمز:
سایش لنت ترمز با توجه به سبک رانندگی، نوع خودرو و شرایط جاده متفاوت است.
نگهداری مناسب و نظارت منظم بر سایش لنت ترمز برای اطمینان از عملکرد بهینه سیستم ترمز بسیار مهم است. در اینجا چند جنبه مهم وجود دارد که باید در نظر داشت:
بازرسی بصری:
بازرسی دوره ای بصری لنت ترمز توصیه می شود. چرخ ها را بردارید و ضخامت لنت ها را از طریق دهانه های کالیپر ترمز بررسی کنید. اگر لنت ها کمتر از حداقل ضخامت توصیه شده توسط سازنده باشد، باید تعویض شوند. ن
نشانگر سایش:
بسیاری از لنت ترمزها دارای نشانگر سایش داخلی هستند. اینها عناصر فلزی کوچکی هستند که وقتی لنت ها به حداقل ضخامت خود نزدیک می شوند با دیسک های ترمز تماس پیدا می کنند. وقتی صدای جیرجیر یا ترمز می شنوید، ممکن است نشانه فعال بودن نشانگرهای سایش و تعویض لنت ترمز باشد.
نحوه تعویض لنت ترمز:
فرآیند تعویض لنت ترمز شامل برداشتن کالیپرهای ترمز، برداشتن لنت های فرسوده، تمیز کردن قطعات مربوطه و نصب لنت های جدید در جای خود است. علاوه بر این، توجه به نصب صحیح لنت ها، رعایت دستورالعمل های سازنده و استفاده از پیچ ها یا پین های ثابت کننده مناسب است. انجام این تعمیر و نگهداری به تنهایی نیازمند احتیاط و دانش اولیه مکانیک خودرو است. اگر مطمئن نیستید، بهتر است لنت ترمز را به یک کارگاه تخصصی تعویض کنید. یک متخصص از نصب صحیح و عملکرد صحیح سیستم ترمز اطمینان حاصل می کند.
نتیجه گیری:
لنت ترمز اجزای ضروری در سیستم ترمز یک وسیله نقلیه است. عملکرد اصلی آنها ایجاد اصطکاک لازم برای توقف حرکت چرخ واطمینان از ترمزگیری ایمن و موثر است. این قطعات که از مواد مقاوم در برابر حرارت و سایش ساخته شدهاند، با دیسکهای ترمز برای تبدیل انرژی جنبشی به گرما و کاهش سرعت خودرو کار میکنند.
درباره صفحه کلاچ :
کلاچ چیست ؟
برای شروع با اصول، کلاچ پدال دست چپ در خودروهای دستی است. این به عملکرد داخلی خودرو متصل می شود و به
عنوان نوعی پل بین موتور و گیربکس (که خود به چرخ ها متصل است) عمل می کند. با شروع از انتهای موتور، کلاچ شامل
موارد زیر است:
یک چرخ طیار:
فلایویل دیسکی است که به طور دائم به میل لنگ موتور متصل می شود. این بدان معنی است که فلایویل هر زمان که موتور
باشد در حال چرخش است - آنها نمی توانند مستقل از یکدیگر حرکت کنند. فلایویل دارای دندانه هایی در اطراف لبه خود است
که هنگام استارت زدن خودرو با یک پینیون - یک چرخ دنده کوچک و گرد - در تعامل است. موتور استارت با استفاده از
نیروی باتری، فلایویل را به حرکت در می آورد که موتور را روشن می کند. سپس موتور قدرت را به دست می گیرد و از
سوخت خود استفاده می کند.
یک صفحه کلاچ:
صفحه کلاچ دیسکی است که برای ایجاد اصطکاک بین خود، فلایویل در یک طرف و صفحه فشار از طرف دیگر عمل میکند.
یک صفحه فشار:
صفحه فشار که به فلایویل پیچ می شود، در هنگام چرخش و چرخش موتور، به چرخش در می آید. در این بین، صفحه کلاچ به
فلایویل یا صفحه فشار متصل نیست. صفحه فشار طوری ساخته شده است که هر زمان که پدال کلاچ درگیر شد (بالا) صفحه
کلاچ را در جای خود محکم کرد. هنگامی که پدال کلاچ به پایین فشار داده می شود، فنر دیافراگمی در مرکز صفحه فشار، فشار
روی صفحه کلاچ را آزاد می کند، بنابراین دیگر به چرخ فلایویل فشار داده نمی شود. این توسط بلبرینگ رها و چنگال رها کن
کنترل می شود که با فشردن پدال کلاچ توسط راننده فعال می شوند. همه این قطعات با هم ترکیب می شوند تا مکانیزم کلاچ را
تشکیل دهند که مکانیک ها آن را به عنوان بخشی از خدمات خودروی شما بررسی می کنند.
کلاچ چه کاری انجام می دهد؟
با استفاده از مکانیزمی که در بالا توضیح داده شد، فشار دادن پدال کلاچ باعث جدا شدن موتور از گیربکس و در نتیجه
چرخهای خودرو میشود. این برای کنترل بیشتر راننده بر روی سرعت وسیله نقلیه در تنظیم گیربکس دستی ضروری
است، زیرا به شما امکان می دهد دنده ها را با توجه به شرایط رانندگی، سرعت مورد نیاز یا هر چیز دیگری که ممکن
است بر رانندگی شما تأثیر بگذارد تغییر دهید. اگر بخواهید بدون جدا کردن موتور و گیربکس به درستی دنده را
تعویض کنید، در معرض خطر ساییدن دنده ها قرار می گیرید که به مرور زمان به آنها آسیب می رساند. مهم است که
کلاچ و گیربکس خود را در حین تعمیر خودرو بررسی کنید، زیرا این مناطق به عنوان بخشی از MOT شما ارزیابی
نمی شوند. آسیاب کردن چرخ دنده ها می تواند هم برای شما و هم برای سرنشینان کاملاً تکان دهنده و ناراحت کننده
باشد . در آخر در رابطه کلاچ خودروی اتوماتیک نیز جلوتر توضیح خواهیم داد.
درباره دیسک چرخ ( دیسک ترمز )
دیسک ترمز چیست؟
دیسکهای ترمز حلقههای فلزی مدور بزرگی هستند که در ابعاد و طرحهای مختلف تولید میشوند. آنها معمولاً از چدن یا
فولاد ضد زنگ ساخته می شوند، اما برخی از دیسک های با کارایی بالا از کامپوزیت سرامیک کربنی ساخته می شوند. دیسک های چدنی
ارزان تر برای تولید انبوه هستند، ضریب اصطکاک بسیار خوبی دارند، اما همچنین شکننده هستند، مستعد زنگ زدگی هستند. دیسکهای
استنلس استیل گرانتر هستند، اما زنگ نمیزنند و بهتر از چدن فرسوده میشوند و در برابر حرارت حساس نیستند و تاب نمیخورند.
برخی از دیسکهای ترمز دارای سوراخهایی برای مقابله با گرمای شدید هستند که در غیر این صورت ممکن است باعث تاب برداشتن
دیسک شود. این نوع دیسکها «دیسکهای شکافدار» نامیده میشوند و معمولاً در وسایل نقلیه با عملکرد بالا و اتومبیلهای مسابقه یافت
میشوند. دیسک های شکاف دار همچنین به تخلیه آب کمک می کنند و بنابراین عملکرد ترمز بهتری در مرطوب ارائه می دهند.
روتور ترمز (دیسک) که با چرخ میچرخد، توسط لنتهای ترمز (مواد اصطکاک) که از دو طرف با فشار پیستون(ها) (مکانیسم فشار) به
کالیپر نصب میشود، بسته میشود و چرخش دیسک را کاهش میدهد و در نتیجه سرعت خودرو را کاهش داده و متوقف میکند.