درباره صفحه کلاچ
((زمان مطالعه متن 4 دقیقه))
کلاچ چیست؟
برای شروع با اصول، کلاچ پدال دست چپ در خودروهای دستی است. این به عملکرد داخلی خودرو متصل می شود و به
عنوان نوعی پل بین موتور و گیربکس (که خود به چرخ ها متصل است) عمل می کند. با شروع از انتهای موتور، کلاچ شامل
موارد زیر است:
یک چرخ طیار:
فلایویل دیسکی است که به طور دائم به میل لنگ موتور متصل می شود. این بدان معنی است که فلایویل هر زمان که موتور
باشد در حال چرخش است - آنها نمی توانند مستقل از یکدیگر حرکت کنند. فلایویل دارای دندانه هایی در اطراف لبه خود است
که هنگام استارت زدن خودرو با یک پینیون - یک چرخ دنده کوچک و گرد - در تعامل است. موتور استارت با استفاده از
نیروی باتری، فلایویل را به حرکت در می آورد که موتور را روشن می کند. سپس موتور قدرت را به دست می گیرد و از
سوخت خود استفاده می کند.
یک صفحه کلاچ:
صفحه کلاچ دیسکی است که برای ایجاد اصطکاک بین خود، فلایویل در یک طرف و صفحه فشار از طرف دیگر عمل میکند.
یک صفحه فشار:
صفحه فشار که به فلایویل پیچ می شود، در هنگام چرخش و چرخش موتور، به چرخش در می آید. در این بین، صفحه کلاچ به
فلایویل یا صفحه فشار متصل نیست. صفحه فشار طوری ساخته شده است که هر زمان که پدال کلاچ درگیر شد (بالا) صفحه
کلاچ را در جای خود محکم کرد. هنگامی که پدال کلاچ به پایین فشار داده می شود، فنر دیافراگمی در مرکز صفحه فشار، فشار
روی صفحه کلاچ را آزاد می کند، بنابراین دیگر به چرخ فلایویل فشار داده نمی شود. این توسط بلبرینگ رها و چنگال رها کن
کنترل می شود که با فشردن پدال کلاچ توسط راننده فعال می شوند. همه این قطعات با هم ترکیب می شوند تا مکانیزم کلاچ را
تشکیل دهند که مکانیک ها آن را به عنوان بخشی از خدمات خودروی شما بررسی می کنند.
کلاچ چه کاری انجام می دهد؟
با استفاده از مکانیزمی که در بالا توضیح داده شد، فشار دادن پدال کلاچ باعث جدا شدن موتور از گیربکس و در نتیجه
چرخهای خودرو میشود. این برای کنترل بیشتر راننده بر روی سرعت وسیله نقلیه در تنظیم گیربکس دستی ضروری
است، زیرا به شما امکان می دهد دنده ها را با توجه به شرایط رانندگی، سرعت مورد نیاز یا هر چیز دیگری که ممکن
است بر رانندگی شما تأثیر بگذارد تغییر دهید. اگر بخواهید بدون جدا کردن موتور و گیربکس به درستی دنده را
تعویض کنید، در معرض خطر ساییدن دنده ها قرار می گیرید که به مرور زمان به آنها آسیب می رساند. مهم است که
کلاچ و گیربکس خود را در حین تعمیر خودرو بررسی کنید، زیرا این مناطق به عنوان بخشی از MOT شما ارزیابی
نمی شوند. آسیاب کردن چرخ دنده ها می تواند هم برای شما و هم برای سرنشینان کاملاً تکان دهنده و ناراحت کننده
باشد . در آخر در رابطه کلاچ خودروی اتوماتیک نیز جلوتر توضیح خواهیم داد.